Detoksykująca woda cytrusowa

Kiedyś, kiedy w ciągu dnia pojawiało się u mnie zmęczenie i senność, najczęściej sięgałam po kawę. Do dziś uwielbiam jej zapach i smak, jednak pijam ją znacznie rzadziej, praktycznie tylko okazjonalnie. Teraz doceniam głównie jej wyborny aromat.

Kawa nie stała się moim wrogiem, jednak uważam, że nie można traktować jej jak cudownego środka na pobudzenie. Zmęczony organizm potrzebuje po prostu odpoczynku w nocy, a w ciągu dnia solidnej porcji witamin, minerałów i ochronnych przeciwutleniaczy, to właśnie dzięki nim odzyskuje energię. Ponadto planując dietę musimy pamiętać o nawadnianiu, bo przecież aż w ok. 60-70% składamy się właśnie z wody! Przy częściowym, nawet niewielkim, odwodnieniu nic w naszym ciele nie funkcjonuje dostatecznie sprawnie.
Od pewnego czasu w moim menu jest więcej warzywno-owocowych koktajli oraz napojów na bazie wody mineralnej z dodatkiem świeżego soku z owoców, ziół i przypraw korzennych.

Dziś również Wam chciałam zaproponować małą zmianę! Może zamiast filiżanki kawy w ciągu dnia skusicie się na cytrusową wodę wspomagającą oczyszczanie organizmu? :) Możecie przygotować ją rano i zabrać ze sobą do pracy, na wyjazd lub do szkoły.
Owoce cytrusowe doskonale uzupełniają codzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C, która warunkuje wytwarzanie kolagenu, a tym samym pomaga zachować młody wygląd oraz wspomaga regenerację tkanek np. po złamaniach, zranieniach. Pobudza ona również układ odpornościowy i usprawnia pracę układu krążenia. Jako przeciwutleniacz chroni organizm przed wolnymi rodnikami, które mogą powodować uszkodzenia komórek.

Cytrusy zawierają również flawanony o działaniu przeciwutleniającym i antynowotworowym. Ponadto dostarczają potasu, pierwiastka odpowiedzialnego za prawidłowe rozprowadzanie wody w komórkach, obniżanie ciśnienia krwi oraz wspomaganie usuwania z organizmu ubocznych produktów metabolizmu. Potas jest również bardzo ważny do sprawnego funkcjonowania układu nerwowego oraz pracy mięśni i serca.

Do wody cytrusowej wrzucam również kilka plasterków świeżego imbiru. Dodają one przyjemnego aromatu. Ponadto imbir charakteryzuje się również działaniem przeciwzapalnym i przeciwuleniającym.
Mam nadzieję, że udało mi się chociaż trochę zachęcić Was do wypróbowania aromatycznej cytrusowej wody :)
Smacznego nawadniania i oczyszczania!

woda smakowa

Więcej

Zielone kanapki z razowym pieczywem żytnim

zielona kanapka

Zielone kanapki, to przekąska równie wyjątkowa jak ich kolor, który symbolizuje spokój, równowagę i regenerację sił. Stanowią pyszne połączenie bogatego w błonnik pieczywa żytniego, aromatycznej natki pietruszki, delikatnego twarożku oraz zasobnego w zdrowe tłuszcze awokado.
Wartość odżywczą zielonych kanapek podnosi dodatek pestek z dyni oraz sproszkowanego jęczmienia.

Dla mnie te kanapkowe smakołyki, to obok innych przysmaków z dodatkiem zielonych warzyw, takich jak koktajle i sałatki, jeden z ulubionych elementów menu.

W zielnym jedzeniu jest coś magicznego, co sprawia, że zawsze poprawia mi humor i przywraca siły!
Pełnoziarniste zielone kanapki to doskonały pomysł na szybki lunch, który z pewnością również Wam doda dużo pozytywnej energii i chęci do pracy :)

Więcej

Dlaczego warto jeść figi?

figi

Figi to wyjątkowo wartościowe owoce. Jestem przekonana, że znając ich walory odżywcze, chętnie sięgniecie po nie przygotowując posiłki oraz częściej wykorzystacie je, jako samodzielną przekąskę.

Są doskonałe zarówno w formie świeżej, jak i suszonej. Świeże figi są dostępne niestety tylko przez krótki okres, suszonymi na szczęście możemy cieszyć się przez cały rok! :)

Figi możesz wykorzystać  jako dodatek do kanapek z twarogiem, sałatek, ciast lub koktajli. Świetnie komponują się również z wędlinami , żółtymi serami oraz daniami mięsnymi. Są także dobrym surowcem do przygotowywania przetworów – kompotów, dżemów, konfitur.

Więcej

Smoothie bowl z aromatycznym żółtym koktajlem i owocami sezonowymi

smoothie bowl

Miseczka żółtego smoothie z owocami sezonowymi i pestkami to pyszny pomysł na dostarczenie organizmowi beta-karotenu, który pełni rolę ochronnego przeciwutleniacza. Zabezpiecza on organizm przed wolnymi rodnikami, powodującymi uszkodzenia komórek oraz przyspieszającymi procesy starzenia.

Żółta smoothie bowl dostarcza również znacznych ilości potasu, odpowiedzialnego między innymi za regulację ciśnienia krwi. Zawiera ponadto sporo magnezu, żelaza oraz witamin C i E.

Mango, stanowiące bazę żółtego koktajlu, jest uznawane za jeden z najzdrowszych owoców na świecie! Jego odżywczy miąższ jest bogaty w składniki chroniące przed rozwojem nowotworów oraz łagodzące stany zapalne. Zawarte w mango enzymy wspomagają również trawienie białek.

Smacznego miksowania 😉

Więcej

Smoothie bowl – super zdrowa miseczka z jarmużowym koktajlem i płatkami owsianymi

smoothie bowl

Przygotowałam dla Was zdrową, zieloną fit miseczkę z płatkami owsianymi, owocami oraz nasionami, czyli smoothie bowl. To prawdziwa porcja zdrowia ! Jako bazę do smoothie wykorzystałam ananasa, melona i jarmuż.

Melon jest owocem w 90% złożonym z wody, dzięki temu stanowi doskonały składnik koktajli. Jest również niskokaloryczny – ma zaledwie 36 kcal w 100g.  Jego aromatyczny miąższ zawiera potas, wapń oraz beta-karoten.

Świeży ananas to źródło cennej mieszanki enzymów nazywanej bromelainą. Bromelaina ułatwia trawienie białek. Ze względu na swoje właściwości przeciwbólowe, przeciwzakrzepowe, zmniejszające stany zapalne i opuchlizny jest wykorzystywana w medycynie. Rozkłada także tłuszcze, dzięki czemu wspomaga odchudzanie.

Jarmuż to prawdziwe SUPER-WARZYWO! Dostarcza znacznych ilości wit.C, magnezu, wapnia, beta-karotenu, ponadto zawiera wit. z gr. B, żelazo, potas i chlorofil, wspomagający oczyszczanie organizmu. Obecne w jego składzie związki z grupy tzw. glukozynolanów, są również cenione w profilaktyce chorób nowotworowych.

Płatki owsiane oraz nasiona słonecznika i dyni wzbogacają miseczkę smoothie w cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminę E. W składzie błonnika pokarmowego ziaren owsa znajdują się wyjątkowo cenne związki, tzw. β – glukany, które uczestniczą w obniżaniu poziomu cholesterolu oraz regulowaniu stężenia glukozy we krwi po spożyciu posiłku.

Jagody Goji słyną z kolei ze swych właściwości przeciwutleniajacyh, przeciwnowotworowych i wspomagających odporność. Ich spożycie może również wpływać na obniżanie poziomu cholesterolu, glukozy i trójglicerydów we krwi. Za prozdrowotne właściwości jagód Goji odpowiada w głównej mierze tzw. kompleks polisacharydowy, złożony w ok. 90% z wielocukrów.

Aromatu zielonej miseczce smoothie dodają świeże liście ziół, wiórki kokosowe i borówki amerykańskie.

Smoothie bowl jest naprawdę wyjątkowo pysznym pomysłem na super zdrowe drugie śniadanie. Możecie zapakować je do pojemnika i zabrać do szkoły, pracy lub na wyjazd. Do pakowania smoothie bowl najlepiej sprawdzają się podwójne pojemniki (nakładane jeden na drugi). Możecie też zapakować smoothie bowl w dwa osobne pojemniczki. Sposób pakowania smoothie bowl przedstawiłam na ostatnim zdjęciu pod przepisem.

Smacznego!

Więcej

Lunch box z sufletem czekoladowym i twarogiem z owocami

suflet czekoladowy

Co powiecie na smakowity lunch box z sufletem czekoladowym, musem malinowym oraz chudym twarogiem ze świeżymi owocami? Dla mnie to prawdziwy rarytas. W dodatku suflet czekoladowy jest jedną z najmniej kalorycznych propozycji, kiedy mamy ochotę na deser, a jednocześnie chcemy, aby przysmak był w wersji fit.

Głównym składnikiem sufletów jest gorzka czekolada (konieczne o wysokiej zawartości kakao, min. 70%). W czekoladowych fit-sufletach zmniejszyłam ilość dodawanych żółtek jaj, w celu ograniczenia kaloryczności, a cukier zastąpiłam miodem.

Warto zaznaczyć, że czekoladowe przysmaki, oczywiście te o  wysokim udziale kakao w składzie, należą do najbardziej wartościowych słodkości. Poza znaczną zawartością magnezu, kakao ma również sporo ochronnych przeciwutleniaczy, głównie z grupy proantocyjanidyn i procyjanidyn. Wymienione związki zabezpieczają naczynia krwionośne przed niekorzystnymi zmianami, zapobiegają stanom zapalnym oraz powstawaniu zakrzepów, chroniąc tym samym przed rozwojem miażdżycy.

Przeciwutleniacze zawarte w kakao to również prawdziwi pogromcy wolnych rodników, czyli cząsteczek powstających podczas przemian metabolicznych, powodujących uszkodzenia komórek. Nadmiar wolnych rodników jest uznawany za jedną z przyczyn przyspieszonego starzenia organizmu oraz rozwoju chorób degeneracyjnych.

Naukowcy wskazują również korzystny wpływ kakao na mózg. Zawarte w nim substancje pobudzają krążenie w mózgu, poprawiają zdolności poznawcze i nastrój.

Zatem…jeśli w pracy czeka Was nerwowy dzień i szukacie smakowitej propozycji, która rozpieści wasze podniebienie i jednocześnie dostarczy cennych składników – pomyślcie o czekoladowo-owocowym lunch boxie

Więcej

Sałatka ziemniaczana z sosem miodowo-musztardowym – Lunch Story

sałatka ziemniaczana

Myśl o sałatce ziemniaczanej nie pozwalała mi spokojnie zasnąć już od kilku dni. Myślałam, jak ją przygotować, żeby była bez tłustych majonezowych sosów, jednocześnie pyszna i możliwie jak najbardziej fit. Dwa dni przygotowań zaowocowały smakowitym połączeniem.

Ziemniaki są jednym z moich ulubionych warzyw, a … i nie dajcie sobie wmówić, że nie są fit! Wszystko zależy od tego jak je podajemy. Wartość energetyczna 100 g młodych ziemniaków to jedynie 69 kcal. To kilkukrotnie mniej, porównując do pieczywa lub innych produktów zbożowych (kaszy, ryżu, makaronu). Ziemniaki gotowane lub pieczone nie są bombą kaloryczną, ich wartość energetyczna staje się gigantyczna dopiero wtedy, kiedy podajemy je z tłustym sosami, skwarkami lub smażone.

Najbardziej wartościowe są młode ziemniaki, najlepiej podawane razem ze skórką. Przed ugotowaniem wystarczy jedynie dokładnie je oczyścić, szorując gąbką. W takiej formie mają więcej błonnika pokarmowego, a po ugotowaniu niższy indeks glikemiczny, czyli są bardziej fit
W przepisie na sałatkę ziemniaczaną połączyłam młode ziemniaki w „mundurkach” z zielonym groszkiem, szynką dojrzewającą, zieleniną i sosem miodowo-musztardowym. Mam nadzieję, że zasmakuje Wam, tak samo jak mnie
Pod przepisem na sałatkę znajdziecie również pomysł na cały lunch box, wzbogacony świeżymi warzywami z dipem jogurtowym.

Więcej

Oliwa smakowa z chili

oliwa smakowa

Oliwa smakowa jest doskonałym rozwiązaniem, kiedy brakuje nam czasu na przygotowanie sosów do sałatek. Jej dodatek, nawet w ilości kilku kropli, wystarczy, aby potrawy zyskały nowy, bardziej wyrazisty aromat. Pomysłów na przygotowanie oliwy smakowej jest naprawdę wiele. Można testować z przyprawami ziołowymi, korzennymi oraz skórką z cytrusów, w różnych proporcjach i połączeniach. Ja do mojej ulubionej wersji smakowej dodaję papryczkę chili, czosnek oraz kolendrę. Chili nadaje oliwie pikanterii, czosnek … no cóż … charakterystycznego czosnkowego smaku i zapachu …, a kolendra orzeźwiającego aromatu.

Do przygotowania oliwy smakowej wykorzystuję oliwę z pierwszego tłoczenia, produkowaną wyłącznie metodami mechanicznymi, na zimno. Jest ona najbardziej wartościowa, a w połączeniu z cennymi składnikami zawartymi w papryczce chili takimi jak kapsaicyna (substancja nadająca piekący smak) lub fitoncydami (związki siarki o działaniu bakterio- i grzybobójczym) z czosnku tylko dodatkowo zyskuje nowe walory prozdrowotne.

Więcej

Pikantny sposób na zdrowie, czyli papryczka chili w naszej diecie

chili

Czy wiecie, że pikantna papryczka, popularna w kuchni meksykańskiej, tajskiej i indyjskiej, to znacznie więcej niż tylko przyprawa? Z badań naukowych wynika, że jej dodawanie do potraw może się okazać pomocne w walce z otyłością, niektórymi nowotworami i wrzodami żołądka.  Chili wzmacnia również odporność, korzystnie wpływa na serce i układ krwionośny oraz zmniejsza dolegliwości bólowe i stany zapalne.

Pomaga w walce z otyłością

Papryczka chili chroni nasz organizm przed otyłością na kilka sposobów! Pierwszym z nich jest ograniczanie ilości spożywanych pokarmów. Naukowcy odkryli, że podawanie kapsaicyny (piekącej substancji) obecnej w papryczce chili, sprawia, że zaczynamy zjadać mniej niż zwykle. Dzięki temu maleje również ilość energii (kalorii) dostarczanej w ciągu dnia wraz z dietą.

Więcej

Domowy izotonik doskonały na upały !

izotonik

Podczas upałów oraz przy zwiększonej aktywności fizycznej tracimy znaczne ilości płynów. Ich uzupełnienie jest niezwykle ważne, ponieważ już przy niewielkim odwodnieniu nasz organizm zaczyna gorzej funkcjonować.

Niedobór płynów może początkowo objawiać się sennością, znużeniem, bólami i zawrotami głowy, spadkiem apetytu oraz nudnościami. Zwiększona utrata wody z orgazmu, wiąże się również z utratą cennych elektrolitów. Są to sole mineralne rozpuszczone w płynach ustrojowych, zawierające takie pierwiastki jak sód czy potas. Dodatek świeżych owoców i warzyw do domowego izotoniku pozwala dostarczyć utracony potas, szczypta soli uzupełnia z kolei straty sodu.

Pozostaje jeszcze pytanie – czy powinniśmy naszemu domowemu izotonikowi nadać słodki smak ? Zdecydowanie tak, ponieważ cukry przyspieszają wchłanianie wody w jelitach, dzięki czemu szybciej i bardziej wydajnie uzupełniamy niedobór płynów. Dodatek węglowodanów (cukrów) do przygotowywanych napojów jest zatem wskazany, zawsze wtedy, kiedy w wyniku intensywnego wysiłku lub podczas upałów tracimy ich dużo więcej niż zwykle.

Jednak uwaga! Dodatek cukrów do napoju izotonicznego nie powinien przekraczać 8 g na 100 ml, jeśli cukru będzie zbyt dużo, szybkość uzupełniania płynów spadnie.

Więcej